Lightyear laat zijn droom om een zonneauto te produceren voor nu varen en gaat zich richten op de productie van zonnedaken, zo meldt het Financieele Dagblad dinsdag.

Het bedrijf uit Helmond gooit het roer om wegens een gebrek aan investeerders. Sinds de doorstart begin dit jaar is er geen extra geld opgehaald, zo vertelt CEO Lex Hoefsloot tegen de krant.

Lightyear vroeg in januari dit jaar faillissement aan voor dochterbedrijf Atlas Technologies, maar maakte een gedeeltelijke doorstart. Samen met loyale investeerders werd in februari binnen een dag 8 miljoen aan financiering opgehaald. Toch werd er nog altijd een slag om de arm gehouden.

Ook het nieuwe project van Lightyear is afhankelijk van investeerders. “De autosector toont steeds meer interesse in elektriciteit uit zonnecellen”, zegt Hoefsloot tegen het FD. “Maar het denken in zonne-energie zit nog steeds in een vroeg stadium. En in de huidige kapitaalmarkt is het niet gemakkelijk geld op te halen.”

Lightyear zou met verschillende potentiële afnemers in gesprek zijn over de zonnepanelen, die het Helmondse bedrijf in Venray produceert in dezelfde fabriek als waar autodakenmaker Inalfa zit. Volgens Hoefsloot heeft Lightyear met één bedrijf een licentieovereenkomst getekend. Pilotprojecten volgen waarschijnlijk nog dit jaar.

Lightyear blijft concurrent van Duitse Sono Motors

Eerder dit jaar besloot het Duitse Sono Motors ook af te zien van de productie van zijn zonneauto. In plaats daarvan besloot het, net als Lightyear nu, om zich te richten op de verkoop van zonnedaken.

Begin dit jaar noemde financieel directeur Torsten Kiedel van Sono Motors dit al als alternatief tegen Business Insider Nederland. Het bedrijf had als doel om 90 miljoen euro aan vooruitbestellingen op te halen. Anders zou het de stekker uit zijn stekkerauto trekken. Zo gezegd, zo gedaan.

LEES OOK: Zonneautofabrikant Lightyear maakt begin met doorstart met hulp van een groep particuliere investeerders